استفاده از انرژی های پاک جایگزین در ایران

استفاده از انرژی های پاک جایگزین در ایران، انرژی های تجدید پذیر جزو نوآوری های مفید بشر در طول تاریخ هستند. به عنوان مثال خودروهای الکتریکی یکی از نتایج این نوآوری ها هستند که با سرعت زیادی در حال فراگیر شدن هستند.

طبق گزارش های منتشر شده به احتمال زیاد تا سال 2040 میلادی ، انرژیی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و انرژی بادی ، جایگزین سوخت های فسیلی خواهند شد.

سرمایه گذاری در انرژی های نو تا این زمان به حدود 11.4 تریلیون دلار خواهد رسید و 60 درصد از این سرمایه گذاری به تولید انواع پیشرفته توربین بادی و پنل خورشیدی جهت راه اندازی نیروگاه خورشیدی و نیروگاه بادی اختصاص خواهد یافت.

البته کاهش قیمت تولید انرژی های نوین نسبت به سوخت های فسیلی ، تا سال 2040 به طول نخواهد انجامید و پیش بینی می شود تا سال 2027 این انرژی ها به صرفه تر از سوخت های فسیلی شوند.

یکی از مشکلات کنونی سازگار کردن این منابع انرژی با سیستم فعلی مصرف انرژی است و به همین منظور چندین سال است نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان مطالعات گوناگونی در راستای بررسی و حل این معضل انجام شده و کماکان هم ادامه دارد.

سازمان انرژی های نو ایران (سانا) به عنوان متولی انرژی های نو در کشور تا امروز فعالیت های وسیعی را در راستای ترویج ، توسعه و اشاعه‌ی فرهنگ انرژی های تجدید پذیر در ایران آغاز کرده اما این مسیر تازه آغاز شده و امید است که ظرفیت های کشور و بالاخص تعهدات بین المللی زیست محیطی ، ما را هرچه بیشتر به سمت استفاده از انرژی های پاک سوق دهد.

در ایران به طور میانگین حدود 300 روز آفتابی در سال وجود دارد که این آمار بیانگر پتانسیل بالای ایران در زمینه تولید انرژی خورشیدی می باشد.

ظرفیت فنی و عملی ایران برای استفاده از انرژی بادی نیز بیشتر از 140 هزار مگاوات تخمین زده شده که از این میزان 20 هزار مگاوات را می توان بصورت کاملن اقتصادی تولید کرد.

بخش عمده انرژی کشورهای در حال توسعه از طریق منابعی مانند بیومس تامین می شود. که مهمترین مثال آن سوخت چوبی یا همان هیزم است که تقریبن نیمی از مردم جهان از آن برای گرمایش و پخت و پز استفاده می کنند.

مصرف حدود 7 الی 8 میلیون مترمکعب سوخت هیزمی و بوته ای در ایران کماکان یکی از موارد تامل برانگیز است.

تخریب گسترده زیستگاه های جنگلی و مرتعی که حاصل این برداشت ناعادلانه از عرصه های طبیعی است را می توان به راحتی از طریق تاکید بیشتر بر انرژی های جایگزین پاک و تجدید پذیر به حداقل رساند.

در حال حاضر چندین شرکت خارجی درصدد هستند تا در بازار انرژی های پاک ایران سرمایه گذاری کنند.

تب آلمانی ها و عطش آنها برای ساخت نیروگاه های بادی در ایران ظاهرن از بقیه کشورها تندتر است.

شرکت های آلمانی از جمله مهمترین گروه هایی هستند که انتظار دارند تا سال آینده بتوانند برنامه‌ی ساخت نیروگاه های بادی شان را در ایران اجرایی کنند.

 

انرژی‌های تجدید‌پذیر در ایران
انرژی‌های تجدید‌پذیر در ایران

 

اسمیتی میتال در مقاله‌ی خود چنین جمع بندی می کند که این پروژه تنها بخشی از هدف بلند مدت دولت ایران برای استقرار نیروگاه هایی به ظرفیت تقریبی 5 گیگاوات است.

وی ضمنن به اجرای پروژه‌ی نیروگاه بادی با ظرفیت 500 مگاوات و پروژه های بیومس با ظرفیت 100 مگاوات که پیش تر آغاز شده ، اشاره می کند و می نویسد: «در حال حاضر چندین شرکت خارجی درصدد هستند تا در بازار انرژی های پاک ایران سرمایه گذاری کنند».

در ضمن کنسرسیوم شرکت های ایران ، هندوستان و کره جنوبی نیز تشکیل شده و درصدد است تا در استان خوزستان و با صرف هزینه ای معادل 10 میلیارد دلار پارکی موسوم به پارک انرژی بسازد و نکته جالب هم اینجاست که ظرفیت انرژی خورشیدی پیش بینی شده برای این مجموعه ، یک گیگاوات تخمین زده شده است.

خوشبختانه توجه به مساله‌ی انرژی های پاک در کشور رو به گسترش است. دولت مصمم است با جذب متخصصان خارجی و داخلی هرچه محکم تر در این عرصه گام بردارد.

اما هنوز انرژی های جایگزین آن طور که باید و شاید جدی گرفته نمی شوند از جمله می توان به جای خالی سرمایه گذاری هر چه بیشتر بخش خصوصی و دولتی در این عرصه اشاره کرد.

توافق کنفرانس پاریس یکی از مواردی است که لزوم توجه به مساله انرژی های پاک و تجدید پذیر را در کشور ما دو چندان می کند.

 

چشم انداز انرژی های پاک در ایران

استان های جنوبی و شرقی کشور به دلیل داشتن روز های آفتابی و تابش نور خورشید در بیشتر ایام سال این قابلیت را دارند که حتی خودکفا بوده و انرژی مورد نیازشان را از منابع خود استان ها تأمین کنند.

در شمال و غرب کشور و همچنین جزایر خلیج فارس نیز افزایش تعداد توربین های بادی می تواند جهش خوبی را در تولید برق کشور رقم بزند و در این مسیر با یک برنامه ریزی و سرمایه گذاری بلندمدت می توان اثرات مثبت آن را شاهد بود و در صورت استفاده از این انرژی های پاک ، بدون تردید استفاده از گاز و فرآورده های نفتی در این مناطق کاهش می یابد.

کارشناسان بر این باورند که جایگزینی تدریجی انرژی های پاک بالاخص انرژی خورشیدی با سوخت های فسیلی برای کشور ما به دلیل ارزش های افزوده ای که به همراه دارد ، یک اقدام موثر و در عین حال ضروری است.

ایران می تواند و باید امنیت انرژی خود را در درازمدت افزایش دهد و لازمه‌ی این کار تغییر مسیر از سمت سوخت های فسیلی به سمت انرژی های نو است.

نباید فراموش کرد که اشتغال زایی موثر حاصل از این تغییر رویه ، حفاظت از محیط زیست و توسعه‌ی پایدار همه و همه از جمله دستاوردهایی این تغییر رویه است.

 

سایر ظرفیت های انرژی های پاک در ایران

سلول های سوختی و هیدروژنی، انرژی زمین گرمایی یا ژئوترمال و انرژی حاصل از زیست توده یا بیومس جزء سایر اشکال انرژی های پاک هستند که در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته اند.

لازم به یادآوری است که کلیه اشکال مذکور انرژی های پاک که بدان ها اشاره شد، انجام مطالعات و تحقیقات فراوانی را طلب می کنند و این مطالعات پیش زمینه ی استفاده از انرژی های پاک هستند.

یکی از مشکلات کنونی سازگار کردن این منابع انرژی با سیستم فعلی مصرف انرژی است و به همین منظور است که چندین سال است نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان مطالعات گوناگونی در راستای بررسی و حل این معضل انجام شده و کماکان هم ادامه دارد.

سازمان انرژی های نو ایران (سانا) به عنوان متولی انرژی های نو در کشور تا امروز فعالیت های وسیعی را در راستای ترویج، توسعه و اشاعه ی فرهنگ انرژی های تجدیدپذیر در ایران آغاز کرده اما این مسیر تازه آغاز شده و امید است که ظرفیت های کشور و بالاخص تعهدات بین المللی زیست محیطی، ما را هرچه بیشتر به سمت استفاده از انرژی های پاک سوق دهد.

 

 

لینک‌های مفید

برق اضطراری |  یو پی اس | باتری و کابینت باطری | دوربین مدار بسته | دوربین های امنیتیمودم جیبی 4G | دوربین های شارژی | پاور بانک سولار | شارژر همراهانرژی های تجدید پذیر | آبگرمکن سولارصفحات خورشیدی

درباره pasakgroup

پیشنهاد ما به شما

انتقال تصویر

انتقال تصویر : آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته

انتقال تصویر : معرفی تجهیزات مورد نیاز برای انتقال تصویر و آموزش انتقال تصویر دوربین …